Τραυλισμός
Ο τραυλισμός είναι διαταραχή στη ροή της ομιλίας. Ονομάζεται και «αναπτυξιακός» ή «εξελικτικός» τραυλισμός και εμφανίζεται κατά την παιδική ηλικία συνήθως στις ηλικίες μεταξύ 2:6 και 3:6 ετών. Σύμφωνα με τη βιβλιογραφία, περίπου το 5% των παιδιών κάτω των 5 ετών τραυλίζουν. Στην εποχή μας η επιστήμη της λογοθεραπείας διαθέτει τα μέσα για να αντιμετωπιστεί η δυσκολία στη ροή της ομιλίας αποτελεσματικά και έγκαιρα. Ως προς την αιτιολογία ο τραυλισμός χαρακτηρίζεται ως πολυπαραγοντικό φαινόμενο. Επηρεάζεται από παράγοντες οργανικούς, συναισθηματικούς, γλωσσικούς και περιβαλλοντικούς.
Είναι σημαντικό να κατανοήσουν οι γονείς ότι δεν ευθύνονται για τον τραυλισμό του παιδιού τους. Χρειάζεται όμως να ζητήσουν τη βοήθεια του ειδικού έγκαιρα. Σύμφωνα με τα ερευνητικά δεδομένα, ο τρόπος με τον οποίο οι γονείς αντιμετωπίζουν τη δυσκολία διαδραματίζει σημαντικό ρόλο για την επιμονή του ή μη στη σχολική και ενήλικη ζωή. Η ηλικία των 7 ετών αποτελεί το κρίσιμο ηλικιακό όριο μέχρι το οποίο ο τραυλισμός θα πρέπει να έχει αντιμετωπιστεί διαφορετικά θεωρείται παγιωμένος.
Χαρακτηριστικά του τραυλισμού
Το παιδί που τραυλίζει μπορεί να παρουσιάζει:
- Επαναλήψεις συλλαβών ή λέξεων
- Κομπιάσματα
- Επιμηκύνσεις ήχων
- Μυϊκές συσπάσεις πχ κλείσιμο ματιών.
Τα παιδιά που τραυλίζουν μπορεί επίσης να αποφεύγουν να πουν κάποιες λέξεις, να αποφεύγουν καταστάσεις όπου αισθάνονται ότι θα εκτεθούν ως προς την ομιλία τους. Σε περίπτωση που ο τραυλισμός επιμείνει και στη σχολική ηλικία το παιδί μπορεί να παρουσιάσει σημαντικές συναισθηματικές δυσκολίες καθώς βιώνει στρεσογόνες καταστάσεις και ο τραυλισμός δημιουργεί ένα συναισθηματικό φαύλο κύκλο. Η σοβαρότητα του τραυλισμού ποικίλει και μπορεί να μετρηθεί με αντικειμενικές μεθόδους.
Η διάγνωση
Η διαγνωστική εκτίμηση του τραυλισμού είναι μία σύνθετη διαδικασία. Περικλείει ανάλυση όλων των παραγόντων που επηρεάζουν τη ροή ομιλίας στο συγκεκριμένο παιδί. Περιλαμβάνει λήψη λεπτομερούς ιστορικού, συζήτηση με τους γονείς και εκτίμηση της γλωσσικής ανάπτυξης. Περιλαμβάνει επίσης ανάλυση βιντεοσκοπημένου δείγματος ομιλίας του παιδιού. Στο τέλος ο θεραπευτής καταλήγει σε συγκεκριμένα συμπεράσματα και θέτει τους θεραπευτικούς στόχους του εξατομικευμένου προγράμματος.
Αντιμετώπιση του τραυλισμού
Κατά την προσχολική ηλικία η αντιμετώπιση του τραυλισμού γίνεται αρχικά με έμμεση παρέμβαση. Μέσα από εξειδικευμένα προγράμματα π.χ. Πρόγραμμα PCI – Parent Child Interaction, Πρόγραμμα Lidcombe, ο θεραπευτής εκπαιδεύει τους γονείς ώστε να διαμορφώσουν εκείνες τις συνθήκες που θα ενισχύσουν την καλή ροή ομιλίας.
Στη σχολική ηλικία οι θεραπευτικές προσεγγίσεις στοχεύουν να μειώσουν τον τραυλισμό, να βοηθήσουν το παιδί να ελέγξει σε κάποιο βαθμό τη δυσκολία του και να αντιμετωπίσει τις συναισθηματικές δυσκολίες με άμεση παρέμβαση πχ. Fluency Shaping Techniques.
Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς για να βοηθήσουν
- Θα πρέπει να αντιδράτε φυσιολογικά όταν ακούτε το παιδί σας να τραυλίζει.
- Μην λέτε στο παιδί να μιλά με διαφορετικό τροπο πχ «μίλα πιο αργά», «σκέψου πριν μιλήσεις».
- Μην διακόπτετε το παιδί όταν μιλάει.
- Αφήστε το παιδί να ολοκληρώσει αυτό που λέει στο δικό του ρυθμό.
- Ζητήστε τη βοήθεια του ειδικού.
Σχετικά links:
www.lidcombeprogram.org
www.stammeringcentre.org